Skattemässiga konsekvenser vid försäljning av fastighet

Hej!

Vad innebär det skattemässigt att sälja en fastighet

1) under taxeringsvärdet

2) till taxeringsvärdet

3) över taxeringsvärdet

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid avyttring av fastigheter används en princip som kallas för huvudsaklighetsprincipen (RÅ 81 1:29). Detta innebär att hela överlåtelsen av fastigheten ska betraktas antingen vara benefik eller onerös. Om försäljningspriset är under fastighetens taxeringsvärde betraktas överlåtelsen vara en gåva medan det ses som ett köp om ersättningen för fastigheten överstiger fastighetens taxeringsvärde. Om mottagaren tar över ett lån för fastigheten räknas detta som ersättning för överlåtelsen.

En benetik överlåtelse, en gåva, ska som huvudregel inte beskattas utan mottagaren tar istället över den tidigare ägarens skattesituation enligt kontinuitetsprincipen (44 kap. 21 § inkomstskattelagen). Detta innebär att mottagaren av gåvan kommer överta givarens anskaffningsvärde för fastigheten. Om mottagaren säljer fastigheten kommer alltså givarens anskaffningsvärde användas vid beräkning av kapitalvinsten. På så sätt skjuter man på beskattningen från givaren till mottagaren eftersom givaren undgår att betala kapitalskatt och istället får mottagaren göra det vid en eventuell försäljning.

Om överlåtelsen ska betraktas vara en gåva, kommer alltså ingen beskattning ske för överlåtaren, eftersom ingen kapitalvinst skett. Om överlåtelsen däremot ska betraktas vara ett köp, kommer den ersättning som ges för fastigheten användas för att beräkna kapitalvinsten som överlåten i sådant fall kommer skatta på. Beskattning för kapitalvinst vid avyttring av fastighet är 30 % av 22/30 av kapitalvinsten (45 kap. 33 §, 65 kap. 7 § inkomstskattelagen).

Om den ersättning som erläggs för överlåtelsen av fastigheten är mer än 85 % av taxeringsvärdet måste förvärvaren betala stämpelskatt (5, 9 §§ stämpelskattelagen). Stämpelskatten är 1,5 % av köpeskillingen (8 § stämpelskattelagen).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare