Skattemässiga konsekvenser vid fastighetsgåva av blandat fång

Hej,

mina föräldrar har ett hus som de nu tänkt att sälja och sedan flytta till en bostadsrätt.

Mäklaren räknar med att de skulle kunna få ca 3,5 miljoner för huset om de skulle sälja det med hjälp av denne.

Bostadsrätten kostar 1,5 miljoner, och nu undrar vi om det skulle vara möjligt för mig (och min syster) att köpa huset för denna summa? Eller blir det något knas med skatter och liknande om man gör så? Vi planerar att behålla huset under en lång tid framöver och tanken är att jag ska bo där.

Är det så att huset inte får säljas till ett pris som är lägre än vad som kan räknas som marknadspris? Och om det görs, behöver man då ändå betala massa skatt?

Har skattemyndigheten något emot att man gör såhär?

Kan man annars göra på något sätt så att huset blir ett förskott på vårt arv efter våra päron? Eller räknas det så automatiskt om man skulle kunna göra enligt ovan?

Tacksam för svar!

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning

Petra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur husförsäljningen skulle se ut skattemässigt.

Som du formulerat frågan antar jag även att du undrar över dina föräldrars skattesituation när dom säljer fastigheten.

Du som köpare behöver inte betala någon skatt vid köpet.

Då försäljning av fastighet är en inkomst så regleras frågan i Inkomstskattelagen.

Enligt 8:2 är gåvor undantagna inkomstskatt. Det betyder att gåvor behöver ingen skatta på. Då ni betalar mindre för fastigheten än vad den är värd, så likställs den som en gåva av blandat fång skattemässigt. Det betyder att man ser en del som en gåva och resten som ett köp. Så hur hanteras detta skattemässigt?

Vi använder oss av en princip som kallas huvudsaklighetsprincipen. Det betyder att man ser övergången av äganderätten på den huvudsakliga delen. I detta fall är "gåvan" runt 2 miljoner och köpet på 1,5 miljoner. Därför ser man hela förvärvet som en gåva och därav behöver inte dina föräldrar beskattas för försäljningen.

Vidare kan sägas att när ni får fastigheten som gåva tillämpas kontinuitetsprincipen, 44:21 IL. Paragrafen föreskriver att ni som gåvotagare tar över era föräldrars skattemässiga situation. Det betyder att när ni väl säljer det så ska ni räkna försäljningsvärdet mot vad era föräldrar köpte huset för, och inte vad ni betalade för att räkna ut kapitalvinsten/förlusten.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare