Skattekonsekvenser vid flytt utomlands för att arbeta.

Hej Lawline, Jag har följande frågor gällande arbete utomlands samt skriva ut sig ur Sverige. Jag har fått ett jobberbjudande i Asien och har för avsikt att flytta dit och jobba i minst 1 år. Om jag förstått saken rätt så ska jag då skriva ut mig ur Sverige och undrar vad som gäller gällande följande saker. Jag äger en bostadsrätt i Sverige som jag önskar att hyra ut under tiden jag arbetar i utlandet. Kan jag göra detta och deklarera för intäkten i Sverige trots att jag är utskriven? Eller kommer jag då bli obegränsat skattskyldig? Kan jag istället överlåta bostadsrätten till min pappa och på så vis inte bli skattskyldig i Sverige? Jag äger ett Aktiebolag i Sverige som inte haft någon verksamhet de senaste 3 åren och som inte kommer ha någon verksamhet framöver. Behöver jag tänka på något speciellt kring detta? Då jobbet är i Asien kommer jag också att skatta på min inkomst i Asien och vill försäkra mig så att jag inte blir skattskyldig hemma i Sverige. Många frågor som jag önskar att få svar på så att allt kan ske enligt lagens alla regler. Tacksam för svar! Vänliga hälsningar! Bertil

Lawline svarar

Hej Bertil, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du har fått ett jobberbjudande i Asien och funderar på att flytta dit för att arbeta i minst 1 år. Och du undrar hur du ska göra för att slippa betala skatt i både Sverige och landet som du kommer att flytta till för att arbeta då du beskriver att du kommer vara skattskyldig i landet där du planerar att arbeta.

Din fråga aktualiserar inkomstskattelagen som förkortas IL samt avräkningslagen.

Obegränsat skattskyldig i Sverige

Obegränsad skattskyldighet regleras i 3 kap. 3 § IL där anges att en person är obegränsat skattskyldig om personen antingen är bosatt i Sverige, stadigvarande vistelse i Sverige eller har väsentlig anknytning till Sverige och är bosatt i Sverige. De omständigheter som bedöms om en person har väsentlig anknytning till Sverige regleras i 3 kap. 7 §IL i bestämmelsen anges flera förhållanden som aktualiserar sig i din fråga för att avgöra om du kommer vara obegränsat skattskyldig.  En omständighet som bedöms är innehav av en bostad eller bostadsrätt som är inrättad för åretruntbruk, enligt praxis från riksskatteverket och HFD (RSV Dt 1972 8:11 b, RSV Dt 1974:39 a och b, samt RÅ 2009 not. 84 ) spelar det ingen roll om du planerar att hyra ut lägenheten medans du arbetar i Asien du kommer att bedömas ha väsentlig anknytning ifall du hyr ut lägenheten. Om du däremot skulle sälja lägenheten till din pappa så skulle inte väsentlig anknytning föreligga på grund av innehav av bostad som är inrättad för åretruntbruk förutsatt att du inte har någon annan bostad i Sverige.

En annan omständighet som bedöms i 3 kap. 7 § IL är om du bedriver näringsverksamhet eller ekonomiskt engagemang i Sverige genom innehav av tillgångar direkt eller indirekt. Denna omständighet aktualiseras då du beskriver att du äger ett aktiebolag i Sverige. Utgångspunkten vid denna bedömning är genom ditt innehav av tillgångarna ger dig ett direkt eller indirekt väsentligt inflytande. Det spelar ingen roll om du inte har haft någon verksamhet i bolaget, om du äger en större del tillgångar i aktiebolaget så har du direkt väsentligt inflytande och kommer bedömas ha väsentlig anknytning till Sverige.

Innebörden av obegränsat skattskyldig är att du måste betala skatt i Sverige på inkomster från Sverige och utlandet enligt 3 kap. 8 § IL.

Begränsat skattskyldig i Sverige:

I 3 kap. 17 §IL anges att den som inte är obegränsat skattskyldig är begränsat skattskyldig. Innebörden av begränsad skattskyldighet är att det är vissa inkomster som den skattskyldig kommer att betala skatt på vilket anges i 3 kap. 18 § IL.

6-månadersregeln i 3 kap 9 § IL kan tillämpas i ditt fall:

Om du är obegränsat skattskyldig i Sverige och i det landet som du kommer att flytta till finns det en risk för dubbelbeskattning. För att undvika dubbelbeskattningen finns det en undantagsregel för skattskyldighet för arbetsinkomster där arbetsinkomsten har intjänats utomlands. I 3 kap. 9 § IL anges att en obegränsat skattskyldig person som har arbetat utomlands i 6 månader och betalat skatt i verksamhetslandet så är inkomsten inte skattepliktig i Sverige. Eftersom du planerar att jobba utomlands i över 1 år kan 6 månadersregeln vara tillämplig för dig om du är obegränsat skattskyldig i Sverige. Det är viktigt att observera att skattefriheten i Sverige endast gäller för arbetsinkomster som du tjänat in utomlands.

Dubbelbeskattningsavtal som Sverige har tecknat med andra länder reglerar i vilket land som skatten ska betalas:

Sverige har tecknat ett flertal skatteavtal med andra länder. Syftet med skatteavtal är att underlätta för personer att hantera gränsöverskridande beskattningssituationer och undanröja dubbelbeskattning.  Du kan hitta alla skatteavtal som Sverige ingått med olika länder på skatteverkets hemsida inom parenteserna (https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/15311.html). Eftersom du inte skrivit vilket land du kommer arbeta i kan jag inte svara på om landet där du planerar att arbeta omfattas av ett skatteavtal med Sverige eller inte. Men om Sverige har ett skatteavtal med landet så är oftast dubbelbeskattningen undanröjd och du kommer bara betala skatt i antingen Sverige eller det land du arbetar i.

Om det inte finns ett dubbelbeskattningsavtal kan du avräkna den utländska skatten enligt avräkningslagen mot svensk skatt:

I avräkningslagenfinns regler om hur den utländska skatten kan räknas bort ifall du skulle vara obegränsat skattskyldig enligt 2 kap. 1 § avräkningslagen samt att inkomsten ska ha tagits upp enligt inkomstskattelagen.  Avräkningen sker utifrån ett spärrbelopp som regleras i 2 kap. 9 § avräkningslagen. spärrbeloppet kommer främst att räknas av den statliga inkomstskatten enligt 2 kap. 7 § avräkningslagen.

Folkbokföringen:

Om du arbetar utomlands i längre än 1 år ska du enligt 20 § folkbokföringslagen ska du registreras som utflyttad om du inte är utsänd av svenska staten enligt 14 § folkbokföringslagen. Det innebär att du inte kommer vara folkbokförd i Sverige under tiden du jobbar utomlands. Det utesluter dock inte att du har väsentlig anknytning till Sverige enligt 3 kap. 3 § IL. Även om du är skriven utomlands kan du vara tvungen att deklarera vissa inkomster som du är skyldig att betala skatt på. Jag rekommenderar dig att läsa på skatteverkets hemsida för vad som gäller för flytt utomlands (https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html).

För att sammanfatta din fråga:

Om du varken säljer din bostadsrätt eller säljer/avvecklar ditt aktiebolag så kommer du vara obegränsat skattskyldig i både Sverige och landet. Att du är obegränsat skattskyldig i 2 länder innebär som huvudregel att du kommer att få betala skatt i länderna på samma inkomst, men det finns regler för att undvika dubbelbeskattning.

Bland annat de regler som jag har gått igenom ovan t.ex. 6- månadersregeln i 3 kap. 9 § IL, dubbelbeskattningsavtalen som Sverige tecknat samt avräkningslagen som syftar till att undanröja eller kompensera för dubbelbeskattning. På grund av undantagen till dubbelbeskattning kommer konsekvenserna av att du skulle vara obegränsat skattskyldig inte vara så stora. Det skulle dock kunna aktualiseras om du hyr ut din lägenhet och får hyresinkomst som riskerar att beskattas i båda länderna, men om en sådan situation skulle uppkomma kommer ett dubbelbeskattningsavtal förmodligen att reglera vilket land som inkomsten ska beskattas i, alternativt kan du avräkna den utländska skatten enligt avräkningslagen.

Om du däremot inte vill vara obegränsat skattskyldig i Sverige i samband med att du åker utomlands för att arbeta så måste du vara beredd att sälja din lägenhet samt att avveckla eller sälja ditt aktiebolag så att du inte har någon näringsverksamhet i Sverige. Så att du inte har någon väsentlig anknytning till Sverige, men det kan finnas andra omständigheter som gör att du kan anses ha väsentlig anknytning i Sverige enligt 3 kap. 7 § IL.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare