FrågaAVTALSRÄTTGåva02/03/2020

Skattekonsekvenser av gåva

Hej. Kan jag överlämna huvuddelen av arvet efter min far till min son utan att han får massa skatter o dyl? En fastighet ingår i arvet .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du redan fått arvet från din far, och att du nu vill ge stora delar av det du ärvt av din far till din son i gåva.

Skattekonsekvenser regleras framförallt i inkomstskattelagen (IL).

Skatt på gåvor

Gåvoskatten slopades i Sverige 2004. Det blir alltså som utgångspunkt ingen skattekonsekvens när man lämnar en gåva, varken för gåvogivaren eller gåvomottagaren (8 kap. 2 § IL).

Angående fastigheten

Eftersom du ger fastigheten helt utan ersättning, en så kallad benefik handling, räknas det fortfarande som en gåva vilket inte direkt innebär några skattekonsekvenser (8 kap. 2 § IL). Vissa beskattningskonsekvenser kommer dock följa för din son som kan vara värda att hålla koll på, även om dessa först aktualiseras när fastigheten säljs.

Om din son någonsin säljer fastigheten ska han betala skatt på kapitalvinsten (42 kap. 1 § IL). Kapitalvinsten får man fram genom att ta det belopp man fick för fastigheten vid försäljningen minus utgifterna för avyttringen och omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § och 44 kap. 14 § IL). Det omkostnadsbelopp din son då ska räkna med är det omkostnadsbelopp du hade för fastigheten. Eftersom du fick fastigheten i arv av din far, har du "tagit över" hans omkostnadsbelopp. Dessutom ingår vissa förbättringsutgifter och reparationsutgifter din son eventuellt har på grund av fastigheten i omkostnadsbeloppet.

Sammanfattning:

Eftersom du ger din son en gåva blir det inga direkta beskattningskonsekvenser. Din son kommer dock att behöva betala skatt om han väljer att sälja fastigheten som ingår i gåvan. För att veta hur mycket skatt som ska betalas på försäljningen måste han veta om omkostnadsbeloppet. Det omkostnadsbelopp han har är det samma som hans farfar hade i detta fallet, samt utgifter för förbättring och reparation.

Hoppas detta gav svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare