Skatteåterbäring och skuldsanering

Hej Jag har fått skuldsanering som trädde i kraft den 14 januari 2023 , laga kraft . Kan kronofogden ändå ta min skatteåterbäring ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag förstår att det är viktigt att veta så mycket som möjligt om sin ekonomiska situation när man genomgår skuldsanering så jag skall försöka redogöra för ett svar för din situation.

Vanligtvis när man har skulder hos kronofodgen så kan de utmäta skatteåterbäringen eller kvittera den mot skulder du har då skatteåterbäring inte omfattas av beneficiereglerna, alltså reglerna om vad man kan behålla vid utmätning av skulder. Det som brukar bli undantaget är kläder och annan egendom som är personlig eller viktig för hemmets funktioner och det står om vad som undantages i 5 kap. Utsökningsbalken. Kronofogden diskuterar även en sådan situation på sin hemsida.

Men sådan utmätning kan bara ske fram tills beslutet vunnit laga kraft. Skuldsanering är till för att man inte skall få utmätningar på sig under saneringen utan saneringen skall tillgodose alla skulder man har genom skuldsaneringsplanen. Detta innebär när beslutet har vunnit laga kraft, vilket är efter 3 veckor. Efter beslutet fått laga kraft skall den som genomgår skuldsanering betala av skulderna genom att betala till kronofodgen en gång i månaden enligt 38 § skuldsaneringslagen.

Sammanfattnignsvis innebär det att kronofodgen inte kan utmäta din skatteåterbäring efter beslutet vunnit laga kraft.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga

Mvh

Linus NilssonRådgivare