Skatta vid försäljning av häst?

Jag skall sälja en häst dock är jag osäker om jag behöver skatta på vinsten. Hästen ingår inte i någon verksamhet eller liknande utan bara hobby. Behöver jag skatta på vinsten och isåfall hur många procent är det. I vilken lag står det. Har tidigare inte sålt någon häst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundregeln för beskattning är att all sorts inkomst ska tas upp i deklarationen och beskattas. Det finns dock undantag och ett sådant är inkomst som kommer från sålda tillgångar som ägaren har haft för personligt bruk. Du skriver själv att hästen i ingått i någon verksamheten vilket innebär att den klassas som en sådan personlig tillgång. Dock finns det ett maxbelopp för hur mycket du får tjäna på en sådan försäljning innan inkomsten blir skattepliktig. Gränsen går vid en vinst på 50 000 kr. Detta framgår av 52 kap. 2 § Inkomstskattelagen. Eftersom det är vinsten som avgör om du behöver betala skatt eller inte måste du först räkna av summan du köpte hästen för, från den summa du får för hästen. Om du inte känner till vad hästen kostade från början eller inte har möjlighet att ta reda på det kan du använda dig av ett schablonbelopp på 25 % och dra av det från den summa du får vid försäljningen. Det innebär att om du säljer hästen för 80 000 kr så ska 25 %, dvs 20 000 kr, dras av och kvar blir en vinst på 60 000. Eftersom du inte behöver skatta på de första 50 000 kr behöver du bara skatta på de 10 000 kr som överstiger maxbeloppet. Men om den totala vinsten understiger 50 000 kr behöver du alltså inte ta upp inkomsten till beskattning överhuvudtaget.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare