Skatt vid överlåtelse av fastighet till ett pris som understiger taxeringsvärdet

Hej, Har tillsammans med mina två syskon genom mäklare sålt min mors hem som avlidit 2012. Priset blev 300.000, men taxeringsväredet ligger på 311.000 hur blir det skatten? Fastigheten är på 2,5 ha med lite skog och åkermark, boningshuset är från 1930-talet.

Lawline svarar

Hej,

Om en fastighet säljs för ett pris som är lägre än taxeringsvärdet anses det skattemässigt som en gåva. Då finns det inte något som man skall ta upp till beskattning.

Thomas HefnerRådgivare