Skatt vid överlåtelse av fastighet pga arv

min syster och jag ärvde ett sommar hus 1981 efter vår mor, hur blir skatten för mig om min syster köper ut mig?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din syster har fått fastigheten genom arv, kommer ni att inträda i arvlåtarens skattemässiga situation enligt 44 kap. 21 § Inkomstskattelagen (IL). Detta innebär att ni även har "ärvt" anskaffningsvärdet med mera, och du exempelvis har ärvt 1/2 fastigheten betyder det att du ärver 1/2 av anskaffningsvärdet.

Det som är avgörande är alltså vad fastigheten är anskaffad för och när fastigheten anskaffades av din mor. Detta kan du enkelt kontrollera genom att ringa eller maila inskrivningsmyndigheten på Lantmäteriet och ange fastighetsbeteckningen eller adress.

När skatten skall beräknas, får du enligt 44 kap. 13-14 §§ Inkomstskattelagen från intäkten dra kostnader i samband med försäljningen samt anskaffningsvärde och utgifter för t.ex. renovering (förbättringsutgifter). Det kan naturligtvis vara svårt att veta något om förbättringsutgifter om det är en gammal fastighet. Detta vet jag inget om, men om du har något som styrker åtminstone vissa förbättringsutgifter går dessa att dra av.

Vanliga reparationer är inte förbättringsutgifter eftersom de inte "höjer standarden". Det belopp som fås fram efter att man har dragit av anskaffningsvärdet och det andra är det belopp man beräknar skatten på. Detta beskattas som inkomst av kapital (22%)

Du kan läsa mer på Skatteverkets hemsida https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2724.html

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Nathalie ByströmRådgivare