FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/11/2017

Skatt vid överföring av arv

Jag har fått ett arv på 135 000 kr och kommer sätta in dem på min dotters bankkonto.

Kommer hon få skatt för pengarna då eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Gåvor är numer skattefria enligt 8:2 inkomstskattelagen. Det innebär att din dotter inte kommer att bli skattskyldig så länge överföringen klassificeras som gåva. För att det ska röra sig om en gåva i skatterättslig mening krävs det att överföringen är frivillig, innebär en förmögenhetsöverföring och att gåvoavsikt finns. Så länge din dotter inte behöver göra någon motprestation för att få gåvan är min bedömning att samtliga krav är uppfyllda. Överföringen ska således inte beskattas.

Lawline RådgivareRådgivare