FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt26/07/2018

Skatt vid lån utan ränta?

Hej!

Jag behöver låna 100 000 kr utav min gudfar från utlandet inom eu. Ingen ränta ska betalas utan endast betalas av det jag lånat. Behöver jag betala skatt för detta i Sverige? Och behöver jag deklarera det?

Med vänlig hälsning, alexander Oxblom

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Räntebetalningar ska dras av i inkomstslaget kapital enligt 42 kap. 1 § inkomstskattelagen, och tas upp i inkomstslaget kapital av den som tar emot betalningen. Eftersom ni inte har avtalat om någon ränta kommer dock denna transaktionen inte påverka er skattemässiga situation.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare