FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/10/2015

Skatt vid gåva av fastighet

Hej!

Min mormor vill sälja sitt hus till mig förr 550 000kr, skulle man värdera det skulle det ligga på ungefär 1 500 000kr

Hur blir skatten?

Blir mormor fri från skatt och jag får stämpelskatt? Och isåfall hur mycket?

/ Rasmus :)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvor är skattefria (IL 8:2) Det innebär att om överlåtelsen av fastigheten från din mormor till dig klassas som en gåva så är överlåtelsen skattefri. Det innebär också att du som gåvomottagare övertar gåvogivarens skattemässiga situation angående fastigheten (IL 44:21) Eventuell värdestegring vid en framtida försäljning kommer då räknas utifrån din mormors anskaffning till din försäljning.

För att överlåtelsen ska klassas som en gåva krävs att det sker en förmögenhetsöverföring från din mormor till dig (här fastigheten) och att det föreligger ett benefikt syfte med överlåtelsen, alltså att syftet är att ge dig en gåva.

Vid fastighetsöverlåtelse tillämpas huvudsaklighetsprincipen vilket innebär att det räcker med att en del av överlåtelsen räknas som en gåva för att hela överlåtelsen ska klassas som gåva.

Som huvudregel använder man sig av taxeringsvärdet för att bestämma fastighetens värde (undantaget om marknadsvärdet understiger taxeringsvärdet, vilket inte bör vara aktuellt i ditt fall) och om ersättningen som du ger understiger taxeringsvärdet kommer överlåtelsen alltså att räknas som en gåva förutsatt att ett benefikt syfte föreligger.

Du måste betala stämpelskatt på ditt förvärv om ersättningen uppgår till minst 85% av fastighetens värde (LOS ). Vid värdering av fastigheten använder man sig här av det högsta av marknadsvärdet och taxeringsvärdet (LOS ). Stämpelskatten utgör 1,5% av det det fastställda värdet (LOS )

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare