FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt26/08/2015

Skatt vid gåva av fastighet

Min mor som nu är änka, äger en fastighet som min bror gärna tar över nu när hon snart inte vill bo kvar där. Det finns ju olika vägar att gå och jag undrar vad som händer i skattehänseende för min mamma om hon väljer att ge fastigheten till min bror som förskott på arv, alternativt låta honom köpa fastigheten till ett pris lägre än marknadsvärdet. I det senare fallet räknas väl "rabattens" storlek som förskott på arv och regleras i samband med arvskifte då mamma går bort. Fastigheten är inte belånad och det går nog inte att fastställa något exakt inköpspris (troligen mkt lågt hur som helst). Om mamma säljer den ska hon ju betala skatt på vinsten. Hur fungerar detta i fallet att hon skänker bort den som förskott på arv? Mamma, min bror och jag vill i samförstånd lösa detta tillsammans - vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid överlåtelse av fastighet hittar du i inkomstskattelagen (IL) och i lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndighet (StL). IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229 och StL hittar du https://lagen.nu/1984:406. De regler som styr arvet finns i ärvdabalken (ÄB). Den hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Förskott på arv

Man utgår ifrån att gåvor som en bröstarvinge (du och din bror ÄB 2:1) får är att räknas som förskott på arv. För tydlighetens skull bör ni dock anteckna att rabatten eller gåvan skall räknas som förskott på arv ÄB 6:1. Detta är den absolut säkraste och lättaste lösningen.

Om transaktionen blir att räkna som ett förskott på arv skall man räkna av den summan som din bror fått av din mor när hon var i livet från din brors arv ÄB 6:1 & 3.

Beskattningen

För att det skattemässigt skall räknas som gåva krävs två saker. För det första måste din mor vilja berika din bror, det verkar vara så i ert fall varför jag varför jag kommer att utgå ifrån detta. Nästa steg är att den ersättning som din bror ger din mor för huset inte överstiger, lite förenklat, taxeringsvärdet. Sker detta är transaktionen skattefri både för din mor IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3 och för din bror IL 8:2. Detta är hur det fungerar med kapitalskatten.

Stämpelskatten fungerar lite annorlunda. Där räknas transaktionen som en skattebefriad gåva om den ersättning som din bror betalar din mor understiger, lite förenklat, 85% av taxeringsvärdet 1, 4, 5, 9 & 10 §§ StL.

Summering

Transaktionen kan bli skattebefriad under de förutsättningar som beskrivits ovan. Om ni vill att rabatten eller gåvan skall räknas som förskott på arv bör ni anteckna detta.

Om ni vill ta reda på vad fastigheten har kostat kan ni kontakta Lantmäteriet som eventuellt har dessa uppgifterna.

Behöver ni hjälp att upprätta gåvobrevet kan ni komma i kontakt med våra samarbetspartner, som är kunniga jurister på familjerättens område, här.

Är det något jag har missuppfattat eller är det något annat som ni undrar över är ni hjärtligt välkomna att höra av er igen.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare