FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/10/2016

Skatt vid gåva av bostadsrätt?

En tjej 17 år som ska ta över mormors bostadsrätt. Hon har också varit skriven där i 3 år. Hon har inga inkomster väntar barn. Hon har ju inget o betala eventuell skatt med. Om hon får bostadsrätten som gåva så verkar det som om ingen skatt utgår nu. Bostadsrätten är ej belånad. Så frågan är om det är enda möjligheten o få bostadsrätten som gåva. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det stämmer mycket bra att skatt inte skall betalas för gåvor längre. Gåvor och arv blev skattefria för några år sedan. Detta finns reglerat i Inkomstskattelagen 8:2. Skatten skall dock betalas ändå, men den betalas först senare.
Skatt vid den här typen av försäljningar kallas för "kapitalinkomster". För privatpersoner är det helt enkelt en typ av inkomster som inte bygger på arbete utan istället på att man haft en tillgång som man säljer och gör vinst på. Som huvudregel beskattas de med 30 % av vinsten man gjort på försäljningen.

Vem betalar skatten och när?
Det som händer med skatten i det här fallet är att den latenta skatteskuld som finns i bostadsrätten för att den ökat i värde helt enkelt följer med till den 17-åriga tjejen. Jag kan visa med ett par exempel där mormor köpt bostaden för 100 kr.

Om mormor sålt bostaden till 17-åringen:
Mormor köper bostaden för 100 kr och säljer den för 200 kr till 17-åringen.
17-åringen säljer senare lägenheten för 300 kr.
Detta scenariot innebär att den "skattegrundande inkomst"(Det belopp som ligger till grund för skatteberäkningen) som mormor haft är 100 kr.
Även 17-åringen får här betala skatt på den skattegrundande inkomsten 100 kr.

Om mormor ger bostaden till 17-åringen:
Mormor har fortfarande köpt bostaden för 100 kronor och ger när den är värd 200 kr bort den till 17-åringen.
17-åringen säljer senare lägenheten för 300 kr.
I det här exemplet betalar inte mormor någon skatt. Hon har inte haft någon inkomst alls. Istället får 17-åringen beräkna sin skattegrundande inkomst som 200 kr. Hon inträder helt enkelt och betalar mormors skatt. Vilket inte är något problem eftersom hon fått en stor gåva och egentligen går med vinst själv också.

Hur mycket skatt?
När skatten sedan skall betalas så betalar man egentligen 30 % skatt för 22/30-delar av inkomsten man gjort. (Med en omräkning blir detta 22 % av inkomsten varför man populärt brukar påstå att fastighetsskatten är 22 %).
Eftersom vi hamnar i exempel 2 nu så kommer tjejen att få betala 44 kr i skatt när hon gjort en vinst på 200 kr. Om hon när hon säljer bostadsrätten köper en ny så finns möjligheter till uppskovsbelopp. Det är dock väldigt situationsberoende och ingenting som ni tjänar på att jag försöker förklara i allmänna drag här.

Huvudsaken är iallafall att ingen skatt skall betalas förrän 17-åringen säljer bostadsrätten, och även då finns möjligheter att slippa och skjuta upp det till senare.

Är det här enda möjligheten?
För den här situationen verkar det mest praktiskt med en gåva. Det som kan bli problematiskt här är om mormor dör och det finns andra arvingar som p.g.a. denna gåva inte får något arv alls. De kan klandra gåvan och kräva att den återgår för att de skall ha rätt till sin laglott. Om mormor har mer tillgångar är det dock ingen fara alls eller om mormor bara har ett barn själv, då kan ju ingen tvist om arvet uppkomma.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare