FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt13/07/2015

Skatt vid gåva

Hej, jag är tacksam för ert svar.Jag sålde min bostadsrätt med vinst i april 2015.Jag ska få en lägenhet av min mor som en gåva snart.Kan jag baka in vinsten i gåvan eller betala skatt 22%?.....

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inkomster ska tas upp för det beskattningsår då de kan disponeras, 41:8 IL. Därmed ska vinsten för bostadsrätten då sålde tas upp i beskattningen för år 2015 (se även 44:26 IL om kapitalvinst). Den ska beskattas med 22% precis som du angett, 46:18 IL.

Gåvor är skattefria enligt 8:2 IL. Eventuell beskattning av gåvan uppkommer istället vid försäljning. Där beräknas vinsten enligt kontinuitetsprincipen.

Vid en eventuell vidareförsäljning som medför en kapitalvinst skall du beskattas. Vid beräkningen av kapitalvinsten används 44:21 IL (kontinuitetsprincipen), vilken innebär att mottagaren, d v s du, inträder i i givarens skattemässiga situation. Du beräknar därför ditt anskaffningsvärde på bostadsrätten genom att använda dig av givarens anskaffningsvärde adderat med eventuella förbättringsutgifter.

Det uppkommer alltså ingen skattemässig vinst för dig i och med att du får en gåva.

Alltså betalar du eventuell skatt det år som en bostadsrätt säljs.

Vänligen

Fabian LidåkraRådgivare