Skatt vid fastighetsförsäljning

Hej!

Jag och min syster har fått en fastighet utan lån i gåva av våra föräldrar (som de i sin tur har fått från pappas farmor).

Nu vill min syster inte ha kvar sin halva av fastigheten utan vill bli utköpt för marknadsvärdet.

Hur går jag till väga då? Vem betalar skatt etc.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Jag förstår omständigheterna som följande:

Era föräldrar fick, i gåva, en fastighet. Eftersom den erhölls av din pappas farmor uppkommer frågan huruvida fastigheten förvärvades av er pappa farmor innan eller efter 1952.

Enligt inkomstskattelagen 48 kap 28 § första stycket ska en fastighet som förvärvats innan 1952 anses förvärvad första januari 1952. Det innebär att det alltså spelar roll när er farmor förvärvade fastigheten och varför kommer jag återkomma till. Enligt andra stycket så ska anskaffningsutgiften anses vara 150 procent av fastighetens taxeringsvärde för år 1952 men ifall pappas farmor betalade mer än denna summa så får det värdet användas istället. För att ta reda på fastighetens taxeringsvärde för 1952 rekommenderar jag dig att kolla på Skatteverkets hemsida.

När era föräldrar fick fastigheten i gåva av pappas farmor så trädde de in i hennes skattemässiga ställe. Det innebär alltså att hon inte behövde betala någon skatt och att era föräldrar istället får betala skatt på fastigheten vid en eventuell försäljning. Nu har dem istället gett fastheten vidare till er vilket innebär att ni träder in i deras skattemässiga situation (då även indirekt in i även samma ställe som pappas farmor). Detta spelar roll eftersom ifall din syster säljer halva fastigheten till dig till marknadsvärdet kommer hon att få skatta på kapitalvinsten. Kapitalvinsten beräknas genom att man tar försäljningspriset - anskaffningsvärdet - eventuella förbättringskostnader (det finns speciella regler kring "omkostnadsbeloppet") - mäklararvode och andra avgifter. På kapitalvinsten betalar man sedan 22% skatt.

Hur ni väljer att genomföra försäljningen är upp till er men jag skulle rekommendera att ni tillsammans tar in en mäklare som värderar fastigheten och sedan strukturerar dealen efter det.

Hoppas att jag har givit dig en vägledning hur du ska tackla ditt dilemma och ifall du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare