skatt vid bodelning?

skatt vid bodelning för efterlevande maka. Makarna har ett gemensamt barn. Make har två särkullbarn. Makarna har inbördes testamente

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det framgår inte tydligt vad du undrar över. I Sverige har vi ingen arvsskatt, vilket betyder att man som arvtagare inte behöver betala någon skatt på det man ärver. Särkullbarnen har rätt att ta ut sitt arv direkt, medan det gemensamma barnet får vänta tills efterlevande maka har avlidit. Oavsett testamente kan man inte göra bröstarvingar arvslös.

Du får jättegärna komplettera din fråga avseende exempelvis testamentet och dess innehåll samt vad du menar med skatt vid bodelning.

Med vänlig hälsning,

Natasha Fathifard

Natasha FathifardRådgivare