Skatt vid återbetalning av fordran

Vi har lånat ut en större summa ( 800tkr) privat till goda vänner som var i tillfälligt behov o skrivit ett s k enkelt skuldebrev. Nästa år ska dessa pengar återbetalas. Hur undviker vi att beskattas för dessa redan skattade pengar ? Bör de "portioneras ut" etc? (Vi behöver inte få tillbaka allt på en gång o är överens med våra vänner om detta.) Vi har alltså inte tagit ut någon avgift etc, det handlar om en rent privat angelägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Skulden era vänner har till er innebär att ni har en fordran på dem. Fordringar behandlas skattemässigt som en kapitaltillgång och regleras i Inkomstskattelagen (IL), se https://lagen.nu/1999:1229

Skatt på fordringar kan tas ut på två sätt, skatt på ränteinkomster eller skatt vid avyttring om det uppstår en kapitalvinst, se IL 42 kap 1 §.

Hade ni haft en ränta på lånet hade de räntebetalningar ni fått in under året beskattats som inkomst av kapital, detta framgår av IL 42 kap 1 § samt 65 kap 7 §. Nu är så inte fallet, så ingen skatt kommer tas ut på grund av detta.

Det andra fallet då skatt kan tas ut på fordringar är vid avyttring av fordringen. Avyttring kan antingen vara att man säljer fordringen, se IL 44 kap 3 §, eller att man får betalt för fordringen se 44 kap 4 § 1 p. I ert fall ska ni få betalt för fordringen.

Skatt ska endast utgå på kapitalvinster, dvs om ni gör någon vinst på fordringen. Om ni enbart får tillbaka de pengar ni lånat ut gör ni ingen kapitalvinst på fordringen utan får ett nollresultat (se IL 44 kap 13-14 §§). Ingen skatt ska utgå i detta fall.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare