Skatt på utdelning av svenska aktier, boende utomlands

Hej! Vi bor i Australien sedan 2002 och har inte bott eller stadigvarande vistats i Sverige sedan dess. Vi äger dock aktier i Sverige och har hittills betalt skatt på våra vinster varje år genom den svenska deklarationen. Vi deklarerar också i Australien genom dubbelbeskattningsavtalet. Dock har vi läst om 10-års regeln, som säger att om vi bott utanför Sverige i 10 år behöver vi inte längre deklarera våra vinster i Sverige utan bara i Australien. Vi har läst i Inkomstskattelagen och även i en broschyr som Skatteverket har vad gäller svenskar boende i utlandet. Allt bekräftar vad vi tror men Skatteverket påstår att vi måste deklarera. Vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

10-årsregeln som ni nämner gäller bara då man får en kapitalvinst vid avyttring av aktier. Regeln hittar man i 3:19 Inkomstskattelagen (IL), här

Det ni får är dock en årlig utdelning på ert aktieinnehav. Detta regleras istället i Kupongskattelagens 1,4 och 5 paragrafer, här. Enligt regleringen ska utdelning på aktier i svenska bolag skattas med 30% för fysiska personer som är begränsat skattskyldiga. Begränsat skattskyldig är man om man inte har väsentlig anknytning till Sverige, inte är bosatt här och inte heller stadigvarande vistas här, se 3:3 och 3:17 IL. Angående 30%-satsen brukar detta regleras i dubbelbeskattningsavtalen så den kan variera beroende på vad regeringarna förhandlat fram.

Summan av det hela är alltså att ni ska skatta i Sverige för den vinst ni gör på dessa aktier. Skatteverket har således rätt i denna fråga.

Denise PetersRådgivare