FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/10/2018

Skatt på gåva?

Min kusin vill ge mig en gåva på 200 000kr. Ska jag betala skatt på de pengar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Din fråga handlar om skatt och när man ska skatta. Regler om detta finns i Inkomstskattelagen (IL).

Som huvudregler är gåvor skattefria (8 kap. 2 § IL). Det innebär att du inte ska behöva skatta när du får pengar i gåva. För att det ska klassas som gåva krävs det att det är en helt frivillig förmögenhetsöverföring från gåvogivaren till gåvomottagaren. Den som ger gåvan ska ha för avsikt att ge dessa pengar som just en gåva och du ska inte ha gjort någon form av motprestation för gåvan. Gåvan ska alltså ha en benefik karaktär.

Om du har utfört en motprestation eller om det inte rör sig om en helt benefik gåva kan du komma att behöva skatta för gåvan.

För att sammanfatta: gåvor är skattefria. Det krävs att det är en helt benefik gåva och gåvan givits med avsikten om att det ska vara just en gåva. Du ska inte heller har genomfört en motprestation för att få gåvan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare