Skatt på försäljning av gåva

Hej

Min mamma köpte lägenhet för 55 000 SEK och fick jag den som gåva.lägenhetsvärde är 275 000 idag . Om jag ska sälga det. Ska jag betala skatt ?? Ska jag skriva det på deklaration??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fall blir Inkomstskattelagen (IL) tillämplig. I skatterätten finns det en princip som kallas kontinuitetsprincipen, som innebär att en gåvotagare inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Detta stadgas i 44 kap 21§ IL, som säger att om en tillgång förvärvats genom gåva, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens situation. Detta innebär alltså att omkostnadsbeloppet för lägenheten vid en eventuell försäljning blir det belopp som din mamma köpte lägenheten för. Du ska alltså betala skatt på den ökning som har skett från din mammas förvärv.

Mvh

Julia EkerotRådgivare