Skatt på fastighet

Hej,

Min far gick bort under förra året och lämnade ett hus efter sig. Detta hus (egnahem) införskaffades 1965 till en oklar köpeskilling och såldes under förra året. Nu till våren är det då dags att deklarera för dödsboet och mycket handlar just om husförsäljningen och reavinsten. Jag har förstått att man kan göra avdrag för förbättrings åtgärder och viss nyanskaffad utrustning.

Jag har hör att man kan använda sig av taxeringsvärdet för ett "visst" år som köpeskilling i samband med avdrag och reavinstbeskattning. Vad gäller kring detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skatt på kapitalvinster är reglerade i inkomstskattelagen

Då du ärvde fastigheten kommer du använda samma sätt att beräkna skatt som om din far hade sålt egendomen enligt 44 kap. 21 §IL. Skatt på kapitalvinster är reglerade i inkomstskattelagen (IL). Förbättringsutgifter kan enligt 45 kap. 11 § IL dras av från köpeskillingen då de sammanlagt under ett år övergår till 5000 kr. Rörande förbättrande reparationer och underhåll gäller även kravet att kostnaderna är att hänföras till något av de fem föregående beskattningsåren 45 kap. 12 § IL.

Din fråga rörande taxeringsåret gäller enligt 45 kap. 28 § IL enbart om fastigheten var förvärvad innan 1952. Då er fastighet var införskaffad 1966 gäller det alltså inte er fastighet. Då anskaffningsutgiften kommer användas för att korrekt räkna ut skatten kan man kontakta lantmäteriet för att ta reda på denna summa. Anledningen till att lantmäteriet brukar ha den uppgiften är att vid en ansökan om lagfar ska förvärvshandlingarna skickas in vilket kan vara köpekontraktet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare