FrågaSKATTERÄTTArvsskatt23/06/2020

Skatt på arv från Storbritannien

Hej!

Jag bor i Sverige och har både svenskt och brittiskt medborgarskap. Jag kommer att ärva en summa pengar efter min mor som bodde och avled i Storbritannien. Arvet kommer att beskattas i Storbritannien.

Har jag förstått rätt att jag kan sätta pengarna direkt i mitt bankkonto i Sverige utan att betala skatt eftersom arvsskatten avskaffades 2005?

Jag är väldigt tacksam för den expertisen ni bjuder på!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du själv skriver är arvsskatten avskaffad sedan 2005. Detta innebär därmed att förvärv genom arv är fria från skatt. Arvet behöver därmed inte redovisas som inkomst i din deklaration. Däremot kan det tas upp under övriga upplysningar så att Skatteverket vet vart pengarna kommer ifrån, det är däremot inget krav.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare