Skäligt pris vid uthyrning i andra hand

Hej, Har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand och hyresgästen har sagt upp lägenheten till 30 november i år. Hon betalade en deposition till mig på en månadshyra vid inflyttning - och jag undrar vad som gäller enligt lag på vad jag kan begära i ersättning. Mvh Christina

Lawline svarar

Hej! I 12 kap. i jordabalken (1970:994) står det om hyresgästens och hyresvärdens rättigheter och skyldigheter. Där står det emellertid inte något om det du frågar om. Du bör dock ta ut ett pris som är skäligt och rimligt, eftersom avtalsvillkor som är oskäliga med hänsyn till omständigheterna - exempelvis vad gäller priset - enligt lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område kan jämkas eller lämnas utan avseende. Mitt förslag är att du vänder dig till Hyresgästföreningen för att få förslag på rimligt pris, se http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx.

Lars BålmanRådgivare