Skälig hyra för "inneboende sambo"

Min pojkvän äger en lägenhet och nu ska jag flytta in hos honom. Dock är vi inte överens om betalning. Han anser att jag ska betala halva månadsavgiften och halva räntan på hans lån, utan att få rätt till någon framtida vinst om lgh säljs. Jag anser att jag har rätt till en del av vinsten om jag betalar en del av hans ränta. Hur ska vi göra?m

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett konkret och riktigt svar på hur er situation bör lösas.

Många tycker, liksom du, att den som äger lägenheten och senare får ta del av eventuell värdeökning bör stå för fastighetens bolåneräntor, underhåll och amorteringar. Enligt detta perspektiv bör du betala hälften av månadsavgiften och kostnader för löpande underhåll.

Däremot kan ibland utgifterna för en fastighet vara höga samtidigt som månadsavgiften kan variera mycket. Därför tycker andra att man bör titta på hur en hyra ser ut marknadsmässigt och bedöma vad den "inneboende sambon" ska betala utifrån detta.

Du bör kunna höra av dig till din bank för konsultation av lämplig hyra med hänsyn till tillexempel din ekonomiska situation. Du och din pojkvän bör sedan diskutera detta så att det känns rätt i magen för båda parter. Vidare kan det vara vettigt att formulera ett samboavtal där det framkommer vem av parterna som äger vad vid eventuell separation.

Vid ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma till oss!

Therese YngweRådgivare