Skäl för fortsatt häktning

Måste åklagaren uppvisa nya bevis för fortsatt häktning av en person som är misstänkt för “försök till mord" eller kan den misstänkte förbli häktad i max 9 månader trots att inga nya bevis tillkommit eller åtal väckts enbart för att ge utredaren mer tid för undersökning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan

Jag tolkar det som att du undrar om man kan förbli häktad i 9 månader utan att några nya bevis tillförs. Regler om detta går att återfinna i rättegångsbalkens 24 kapitel.

Häktning

En misstänkt får vara häktad i en sammanhängande tid om högst nio månader fram tills dess att åtal har väckts, 24:5 RB. Om inte åtal väcks inom två veckor ska rätten med högst två veckor mellanrum hålla en ny förhandling i häktningsfrågan i enlighet med 24:18 3 st RB.

Skäl för fortsatt häktning

Här bedömer rätten på nytt att häktningsskälen fortfarande föreligger. Först krävs det att det finns en misstankegrad på sannolika skäl. Vidare ställs det ett krav på att brottet som personen är misstänkt för har ett år i fängelse föreskrivet i straffskala. I fallet för handen rör det ett försök till mord vilket har mer än ett år föreskrivet. Till sist krävs det att det fortfarande föreligger ett häktningsskäl för fortsatt häktning skall vara möjligt. Det vill säga att det antingen ska finnas en flyktfara, kollusionsfara eller recidivfara. Med flyktfara avses att rätten bedömer om det föreligger en risk att vederbörande flyr landet. Med kollusionsfara tittar man på om den misstänkte kan antas komma förstöra förundersökningen på någotvis, till exempel genom att hota vittnen eller undanröja bevis. Med recidivfara menas kortfattat att man tittar på återfall i brottslighet. Det krävs att rätten finner att någon av dessa tre skäl föreligger. Det kräver inte att åklagaren tillför ny bevisning vid varje häktningsförhandling om ingen sådan tillkommit.

Sammanfattningsvis

Svaret på din fråga är alltså att man kan sitta 9 månader häktad för försök till mord utan att nya bevis framförts. Men om nya bevis finns skall åklagaren framföra dessa. Det är dock av värde att poängtera att rätten ska särskilt se till att utredningen bedrivs skyndsamt, för att åtal ska kunna väckas så snart detta är möjligt, 24 kap. 18 § RB.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare