Skaffa ett till boende - hyresrätt

Jag ärvde en bostadsrätt för fem år sedan som enskild egendom efter mina föräldrar. Min man och jag bor i den och vi är gifta och tänker fortsätta med det.

Nu har vi fått möjlighet att höra en mindre lägenhet i närheten via en kommunal hyresvärd. Av hälsoskäl skulle det passa oss att ha ett boende till nära.

Finns det något hinder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att kontakta Lawline.

Jag tolkar din fråga som att ni avser att behålla bostadsrätten och i ha den nya hyreslägenheten i tillägg. Det finns inga juridiska hinder för att ha flera bostäder. Vad som kan vara bra att känna till eftersom ni är gifta är att när ni skaffar hyreslägenheten tillsammans med avsikt att bo där ihop kommer den att bli eran gemensamma bostad, och därmed kommer utgöra s.k. giftorättsgods (7 kap. 4 § ÄktB).

Giftorättsgods är all den egendom som ska delas lika mellan makarna vid en upplösning av äktenskapet (10 kap. 1 § ÄktB), dvs vid skilsmässa eller om någon av makarna går bort (1 kap. 5 § ÄktB). Skriver ni inte ett avtal att även hyresrätten ska vara enskild egendom kommer den alltså att delas lika mellan er vid skilsmässa eller bortgång.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare