Skador i hyreslägenheter

Hej!

Jag bor i en studentbostad sedan 1,5år som jag hyr i förstahand och för ett tag sedan tappade jag något i mitt handfat så att det gick sönder. När jag går ner till husvärdskontoret och anmäler skadan får jag frågan om hantverkarna får gå in utan att jag är i lägenheten varpå jag säger nej. Några veckor senare ringer hantverkarna mig när jag är i skolan för att dom inte kunnat låsa min dörr efter sig, dom har alltså gått in i min lägenhet iallafall, dom har satt på ett provisoriskt lås. En vecka efter detta går alltså nästa hantverkare återigen in i min lägenhet och byter lås.

Fråga 1: Vad har jag för rättigheter om dom gått in i min bostad utan tillåtelse?

Idag, ett par månader senare fick jag en faktura på 2500kr för ett nytt handfat och 500kr arbetskostnad. Inte vid ett enda tillfälle blev jag informerad om att jag skulle betala någonting.

Fråga 2: Måste inte min husvärd informera mig om jag ska betala något? Är det rimligt att handfatet nästan kostar lika mycket som min hyra? (skiljer 500kr)

Nu i efterhand har jag läst att skada som hyresgästen orsakar ska hyresgästen betala själv men då trodde jag att hyrsvärden ansvarade för skador eftersom husen är byggda på 70-talet och lägenheterna är i riktigt dåligt skick. Jag känner mig vilseledd och osäker i mitt hem snälla finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får hyresvärden gå in i hyreslägenheten utan hyresgästens medgivande?

Hyresvärden får inte gå in i lägenheten utan hyresgästens medgivande. Hyresvärden har dock rätt att genast få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada (12 kap. 26 § JB). Nödvändig tillsyn är då en besiktning måste utföras för att kontrollera underhållsbehovet. En kontroll av fönster, balkonglådor, elinstallationer samt lägenhetens skick och standard utgör en nödvändig tillsyn. Förbättringsarbeten omfattar reparationer och standardhöjningar.

Det är inte okej att hyresvärden har gått in i din lägenhet utan ditt medgivande. Det kan anses vara en brottslig handling. Om hyresvärden fortsätter att gå in i din lägenhet utan ditt medgivande kan du polisanmäla det.

Vem står för reparationskostnader i en hyreslägenhet?

Under hyrestiden är hyresgästen skyldig att vårda lägenheten så att inga skador uppstår. Om det uppstår skador på grund av att hyresgästen har varit vårdslös ska hyresgästen ersätta all skada (12 kap. 24 § JB). Hyresgästen är inte skyldig att ersätta normalt slitage. Hyresgästen är inte heller ansvarig för skador som har skett på grund av en olyckshändelse. Sprickor i handfat är exempel på skador som anses ha uppkommit genom vårdslöshet och då är hyresgästen skyldig att ersätta kostnaden för skadan.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare