FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/09/2018

Skadeståndsskyldighet vid oaktsamhet

Hej, jag cykla hem från skolan idag och på väg hem från skolan råkar min och kompisens cykel komma för nära och vi ramlar. Vi cyklade ganska snabbt och jag trillar med minimala skador. Min kompis ramlade också och hans glasögon gick sönder, hans dator fick en liten buckla. Jag tänkte cykla förbi han men han svängde till så mitt styre nuddar hans sen tappar vi båda kontrollen på cykeln och ramlar.

Min fråga är då om jag kommer vara tvungen att betala någon ersättning eller annan avgift.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

När det kommer till ersättning för skador så är det skadeståndslagen (SKL) vi måste utgå från. I 2 kap. 2 § SKL klargörs det att du kan bli skyldig att ersätta skadan om du uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakar skadan.

För att bestämma huruvida vårdslöshet förekommit använder man sig i juridiken av en så kallad culpabedömning. I ditt fall är det en fri culpabedömning som blir relevant. I en fri culpabedömning brukar man granska handlingen utifrån 4 kriterier:

1) Risken för skada,

2) Den sannolika skadans storlek,

3) Möjligheterna att förebygga skadan.

4) Skadevållarens möjlighet att inse risken för skadan.

Huruvida du uppfyller tillräckligt av dessa kriterier för att kunna hållas ansvarig är svårt att bedöma av det som framgår i din fråga. Jag har dock svårt att se dig som ansvarig genom oaktsamhet om det enbart var en olycka som skedde när du försökte passera. Framför allt om det var så att han själv bidrog till skadan genom att hastigt svänga till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare