Skadeståndsskyldighet för skada som katt orsakat

En av våra katter har dessvärre kissat på vår städerskas kläder som låg på golvet i hallen. Städfirman vill nu att vi som kund ska ersätta henne för skadorna som uppgår till ca 4000 SEK. Vi informerade städfirman och städerskan om att vi hade skaffat katt för ca 3 år sedan så de är väl medvetna om detta. Vi har inget skriftligt avtal med städfirman som reglerar denna typ av frågor. Vi anser att städfirman bör reglera detta direkt med sin anställda (städerskan) istället för att rikta skadestådskrav mot oss. Vad gäller enligt culparegeln?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ni kan bli ansvariga för skador som er katt orsakar enligt lagen om tillsyn över hundar och katter. Enligt 1 § är ni skyldiga att förebygga skador som er katt kan orsaka. Ni har inget strikt ansvar för er katt (vilket gäller för hundar), så du har rätt i att culparegeln i skadeståndslagen blir aktuell. Den innebär att ni ska ha varit oaktsamma i er tillsyn av katten. Oaktsamheten ska också ha ett orsakssamband med skadan (de förstörda kläderna).

Det blir upp till städfirman att bevisa att ni varit oaktsamma och att oaktsamheten har ett samband med skadan, för att ni ska bli skadeståndsskyldiga. Eftersom de vetat om att ni har katt och olyckan skedde i ert hem kan det bli svårt för dem att bevisa dels oaktsamhet, dels orsakssambandet mellan oaktsamheten och skadan.

Hoppas detta var svaret på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare