Skadeståndsansvar för hund som biter inbrottstjuv

Hej!

Ponera att en inbrottstjuv bryter sig in i mitt hus när jag och min familj ligger och sover. Vi vakna av att hunden har attackerat tjuven i hallen och står och biter på honom. Vi visslar till oss hunden och tjuven springer iväg.

Har jag som hundägare något straffansvar i detta? Kan jag bli skadeståndsskyldig för hundens bett, trots att inbrottstjuven bröt sig in i vårt hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det handlar om skador orsakade av en hund har hundens ägare så kallat strikt ansvar vilket innebär att hundägaren ansvarar för alla skador orsakade av hunden. (se 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter). Det innebär att du som hundägare kan bli skadeståndsskyldig om din hund biter inbrottstjuven.

Däremot finns möjlighet till jämkning av skadeståndet eftersom det kan anses att inbrottstjuven varit medvållande till skadan. (se Skadeståndslagen 6:1). Det krävs då att den skadelidande medvållat genom uppsåt eller grovt vårdslöshet. Det är inte orimligt att inbrottstjuven kan anses genom grov vårdslöshet varit medvållande till skadan. (jämför NJA 1995 s. 661)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare