Skadestånd vid trafikskada

Hej. I juli blev jag påkörd av en bil medan jag satt på min MC och var på en rondell. Olycka rubricerades av polisen som vållande till personskada. Motpartens försäkring kommer stå för alla kostnader och inkomstbortfall. I olyckan fick jag frakturer i nyckelben, 4 st revben och ett lillfinger. Utöver den yrsel som pågick över en månad. Jag blev sjukskriven i en månad som kunde fortsättas ännu längre men jag bestämde mig att återgå till arbetet efter månaden sjukskrivningen. Nu försäkring ville veta vad är min anspråk på skadestånd. Jag har ingen aning om sånt. Med tanke på skadorna vad är en rimligt skadestånd som jag kan begär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att ge dig några exempel på skador som ger dig rätt till skadestånd av försäkringsbolaget. Jag kommer också att ge dig några tips på vad du kan göra nu.

Din rätt till skadestånd

En grundläggande princip när det gäller skadestånd är att man ska få så pass mycket pengar att det täcker alla kostnader som skadan har orsakat. Det innebär att du har rätt till skadestånd för t.ex. inkomstbortfall, skadan på din MC och annan utrustning samt för skadorna på din kropp. När det gäller inkomstbortfall kan du kräva att få det beloppet som du förlorat på grund av att du inte kunnat jobba och när det gäller t.ex. MC:n kan du kräva pengar för reparationskostnader. Du kan också kräva ersättning för kostnader som uppstått i samband med din sjukhusvistelse.

Du kan även kräva skadestånd för skadorna på din kropp. Du kan till exempel kräva skadestånd för att du led av yrsel i en månad, för eventuella ärr som du har fått och för bestående skador på kroppen (t.ex. om ditt lillfinger aldrig skulle läka helt). Hur mycket skadestånd du kan kräva för dessa skador beror helt och hållet på hur omfattande skadorna är och vilka problem som har uppstått för dig, så jag kan tyvärr inte avgöra hur mycket pengar du skulle kunna kräva för skadorna på din kropp.

Du kan kontakta försäkringsbolaget och begära att få ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig

Eftersom jag inte vet tillräckligt mycket om dina skador kan jag tyvärr inte hjälpa dig med att räkna ut hur mycket pengar i form av skadestånd som du kan kräva. Det du kan göra istället är att kontakta försäkringsbolaget (i första hand försäkringsbolaget som ska betala ut pengarna till dig) och begära att få ett juridiskt ombud. Många försäkringsbolag erbjuder nämligen ett juridiskt ombud till den som har skadats i trafik. Ombudet kan sedan hjälpa dig med att räkna ut exakt hur mycket du kan kräva i skadestånd och dessutom hjälpa dig under resten av processen.

Du hittar mer information om skadestånd för trafikskador på hemsidan konsumenternas.se

https://www.konsumenternas.se/Forsakring/fakta/om-personskador/trafikskada/

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare