Skadestånd vid trafikolycka.

Har man rätt till ekonomisk ersättning eller skadestånd om man varit med om en trafikolycka där en lastbil kört över en fotgängare? I maj 2018 blev min mamma överkörd på en busshållplats. Hon vårdas ännu på sjukhus. Hon har varken personförsäkring, hemförsäkring eller olycksfallsförsäkring. Kan hon få någon ersättning från annat håll?

Lawline svarar

Hejsan!

Självfallet har man rätt att få ekonomisk ersättning om en lastbil kört över en fotgängare. Detta måste däremot bero på uppsåt eller vårdslöshet, 2§ skadeståndslagen. Jag har inga andra omständigheter att gå på än vad du har gett mig och måste således antaga att det är av vårdslöshet av föraren som detta har hänt. Eftersom din mamma inte har försäkring måste hon stämma föraren i rätten och kräva ut skadestånd från föraren. Det gör man genom att skicka in en stämningsansökan i tingsrätten (går att söka på googla) eller så anlitar man en jurist som kan göra det, jag rekommenderar att ni anlitar våra jurister här på lawline (klicka här för jurist).

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare