Skadestånd på grund av kränkande nakenbilder?

Hej!

För ett par månader sen skrev jag till en kille på Snapchat som begärde naken bilder, och jag skickade en bild till honom. Men sen ville han ha mera och DP sa jag nej. Han sa då att han ville att jag skulle ta livet av mig och att jag skulle skära mig själv till döds. Jag lider av medel/svår depression och sa att jag skulle ta självmord ifall han spred bilderna. Jag gick ner och skrev o grät för jag ville dö så otroligt mycket, jag o min mamma polisanmälde händelsen o nu kanske vi ska fortsätta med en rättegång.

Min fråga är då, ifall betalar skadestånd, hur mycket blir det då? Jag vill då påpeka att jag var under 15 vid händelsen, och att jag var full, inte jötte mycket men jag hade druckit vin.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga om skadestånd aktualiserar både regler i skadeståndslagen (SkL) och brottsbalken (BrB), därför att skadestånd för s.k. ideell skada (kränkning) förutsätter att ett brott har begåtts.

Hot om att sprida nakenbilder kan vara ett brott

Alltså, innan jag besvarar frågan om det eventuella skadeståndets storlek vill jag poängtera något du kanske redan vet – nämligen att den typen av skadestånd som du skulle kunna få i detta fall bygger på att ett brott har begåtts (SkL 2 kap. 3 §). I det fall du beskriver skulle det kunna röra sig om allting från försök till olaga hot (BrB 4 kap. 5 §), främjande av sexuell posering (BrB 6 kap. 8 §) eller barnpornografibrott (BrB 16 kap. 10 a) då du var under 15 år gammal. Eftersom du skriver om en eventuell rättegång misstänker jag du har bättre koll på vilket potentiellt brott som det gäller. Poängen jag vill framföra är att killen måste dömas för minst ett av de möjliga brotten för att skadestånd ska bli aktuellt.

Schablonbelopp som skadestånd för sexuella kränkningar

Skulle killen dömas har domstolen ansett det bevisat att han kränkt din frid genom ett brott, och du har därför rätt till skadestånd (SkL 2 kap. 3 §). Eftersom att en psykisk kränkning är svår att mäta i exakta siffror, används vid dessa kränkningsersättningar en schablonmodell (dvs. mer ungefärliga värden). För sexuella kränkningar kan man få allt mellan 5000 och 500 000 kr. Beloppet bestäms av rätten grundat på praxis – dvs. andra liknande fall. Det är mycket svårt att uppskatta ett exakt värde i ditt fall, men min delvis kvalificerade gissning är att ett eventuellt skadeståndsbelopp skulle hamna på mellan 5000 och 20 000 kr. De allra högsta beloppen, på hundratusentals kronor är, reserverade för mycket grova brott, såsom våldtäkter.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare