Skadestånd på grund av hundbett

Jag blev attackerad av en hund, biten med allvarliga skador. Den som rastade hunden sa att kopplet gick av. Jag minns inte något koppel men vet ej om det fanns. Personen uppger i förhör att hunden tränas av ägaren i patrull (bita bovar) och att rastaren inte kände till vilka kommandon som används för att stoppa hunden.

Hundens ägare har gått under jorden och gömt hunden från LST som beslutat att omhänderta hunden.

Åklagaren hävdar att bevis saknas för att fastställa att incidenten skett genom oaktsamhet. Vad har ägaren för ansvar? Vill begära skadestånd för sjukskr 2 mån och invaliditet. Men utan åtal inget skadestånd eller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag kan av din fråga utläsa att du blivit biten av en hund som rastats av någon annan än hundägaren, vilket orsakat dig personskada. Jag tolkar det också som att hunden kan vara en tjänstehund, men att den vid skadetillfället inte användes i tjänst. Allmänna regler om skadestånd stadgas i skadeståndslagen (förkortad SKL). När det gäller skada som orsakas av hundar finns det dock en särskild skadeståndsregel i lagen om tillsyn över hundar och katter (förkortad tillsynslagen). Jag kommer med stöd i dessa lagar utreda i vilken mån du har rätt till skadestånd.

Sambandet mellan brott och skadestånd

I svensk rätt gäller att brottsliga handlingar medför skadeståndsskyldighet. Det utesluter dock inte att även andra handlingar, som inte är brottsliga, kan medföra skadeståndsskyldighet. För att få skadestånd för en personskada krävs det som huvudregel inget samband med ett brott. Däremot måste den skadevållande personen ha agerat med uppsåt (avsikt) eller av vårdslöshet (2 kap. 1 § SKL). Uppsåt eller vårdslöshet är alltså ansvarsförutsättningar (som huvudregel) för att skadestånd ska utgå för personskada. I vissa fall kan man dock bli skadeståndsskyldig trots att man varken agerat vårdslöst eller med avsikt. I sådana fall heter det att man har strikt ansvar.

Strikt ansvar för skada som orsakas av hundar

När en hund orsakar någon form av skada (t.ex. personskada) är hundägaren skyldig att ersätta skadan trots att han eller hon inte själv har orsakat den. Om hunden vid skadetillfället är hos någon annan än hundägaren, är det innehavaren av hunden som ansvarar för den skada hunden orsakar (19 § första stycket tillsynslagen). En innehavare är den som har hand om hunden vid skadetillfället, t.ex. en fodervärd eller personalen på ett hunddagis. När det gäller hundar som används av Polismyndigheten eller Försvarsmakten i tjänst finns det undantag från regeln om strikt ansvar (19 § andra stycket tillsynslagen). I ditt fall framstår det dock som osannolikt att detta är fallet; hunden verkar ha rastats privat av en civil person. Därav gäller huvudregeln om strikt ansvar för den som rastade hunden när du blev biten.

Skadestånd för personskada

Skadestånd för personskada ska täcka bland annat sjukvårdskostnader och den inkomstförlust som skadan inneburit. Ersättning för inkomstförlust beräknas som skillnaden mellan den inkomst du skulle haft om du inte hade blivit biten, och den inkomst du faktiskt haft (eller borde ha haft). Därutöver ska även skadestånd för icke-ekonomisk skada utgå såsom ersättning för sveda och verk (5 kap. 1 § SKL).

Sammanfattning och vad du kan göra nu

Du har rätt till skadestånd för personskada, som bland annat innefattar ersättning för inkomstbortfall. Det är den som rastade hunden vid skadetillfället som är skadeståndsansvarig med strikt ansvar. Min rekommendation till dig är att du först vänder dig till denne personligen med ditt krav. Om personen vägrar att ersätta din skada, får du i stället ta saken till domstol. Våra jurister kan hjälpa dig att upprätta ett krav som du kan skicka till personen, samt om det behövs skriva en stämningsansökan till tingsrätten. Du kan boka en tid med någon av våra jurister på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare