Skadestånd på grund av ej utmärkt hinder

Skadestånd efter fall där hinder ej var utmärkt och jag har bruten handled

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör så kallat utomkontraktuellt skadestånd, och regleras därför av skadeståndslagen (SkL).

Den som orsakat din skada kan vara skyldig att betala dig skadestånd, om denne varit försumlig som inte märkt ut hindret och skadan får anses vara en någorlunda följd av denna försumlighet (2 kap 1 § SkL). Den centrala frågan lär vara om den som skulle ha markerat hindret varit försumlig som inte gjort så. Dessvärre vet jag ingenting om omständigheterna i ditt fall, och kan därför inte göra någon bedömning i denna fråga. Du kan däremot kontakta någon av våra jurister på telefon 08-533 300 04 (öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00) eller e-mail info@lawline.se.

Exempel på fall där underlåtenhet att märka ut hinder lett till skadeståndsskyldighet är NJA 1973 s 141 (det så kallade Vattenkastarfallet) – i vilket en man gick in på en stängd byggarbetsplats och där föll ner i en ej övertäckt brunn och skadade sig – och NJA 1987 s 222 – där en skidåkare skadade sig genom att ramla i ett ej utmärkt område i backen där underlaget var stenigt och saknade tillräckligt snötäcke.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare