Skadestånd när någon avsiktligt haft sönder annans kamera

Hej!

Jag var och fotograferade en ishockeymatch.

Inför andra perioden när spelarna ska gå ut på isen så åker min kamera i backen från skåpet den stod placerad på. Den föll från ca 1-1,5m höjd. Kamerahuset gick på försäkringen jag tecknade när jag köpte kameran. Objektivet är däremot värre, det är dyrt att reparera och går inte under mina försäkringar eftersom det inte var jag som orsakade skadan. Jag antog att det var en olyckshändelse och valde att inte lägga mer energi på det.

Igår när jag åter var ute i arenan för att fotografera en annan träffar jag ett gäng grabbar från hemmalaget som berättar för mig att det var bortalagets målvakt om slog ner kameran när de skulle gå på isen. Dessa uppgifterna hade khk killen fått från spelare i Kallinge. Jag citerar "Han slog ner kameran när han gick förbi, för att han var skitarg".

Jag har pratat med både vederbörande själv och hans föräldrar. Han vägrar kännas vid händelsen.

Jag har Namnet på den misstänkte och även tre vittnen som vet att det var han som välte ner min kamerautrustning.

Jag vill givetvis ha ersättning för detta. Hur kan jag gå tillväga? Kan jag göra en polisanmälan?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att målvakten har slagit ner din kamera såsom du beskriver det, och besvarar därför vilka åtgärder du kan vidta.

Din rätt att få ersättning av målvakten för skadan framgår av i 2 kap 1 § skadeståndslagen – SkL. Det beloppet motsvarar det belopp som krävs för att köpa ett nytt objektiv eller reparera det gamla (om en reparation är möjlig, förstås).

Det framgår inte uttryckligen, men det låter på dig som att målvakten eventuellt är under 18 år. I sådant fall har även dennes föräldrar ett skadeståndsansvar, så att du kan välja att kräva ersättning av dessa istället för av målvakten. Föräldrarnas skadeståndsansvar är dock begränsad till en femtedel av prisbasbeloppet; en femtedel av prisbasbeloppet år 2017 är 8 960 kr (för föräldrars skadeståndsansvar se 3 kap 5 § SkL).

Du frågar också om du kan polisanmäla målvakten. Det kan du, eftersom det enligt 12 kap 1 § brottsbalken – BrB – är ett brott att med avsikt förstöra någon annans saker. Notera dock att målvakten måste ha fyllt 15 år vid tillfället för skadegörelsen för att kunna dömas för brottet (se 1 kap 6 § BrB).

Du undrar som en övergripande fråga hur du ska gå tillväga. Mitt personliga råd för att få ersättning är att det alltid är bäst att först försöka komma överens. Jag kan därför rekommendera att du tar en ny kontakt med föräldrarna eller målvakten där du trevligt förklarar läget, talar om vad vittnena sagt och om möjligt även låter föräldrarna eller målvakten prata med vittnena. Kanske förstår de då att de är tvungna att ersätta dig för din kamera. Om du inte vill ta en sådan kontakt eller om samtalet inte ger resultat har du alltid möjlighet att lämna in en stämningsansökan till den tingsrätt som ansvarar för det område där hockeyhallen ligger eller där målvakten bor, så att den får avgöra tvisten.

Jag önskar dig lycka till, och håller tummarna för att det ska lösa sig för dig!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare