FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/02/2023

Skadestånd - husrannsakan

Jag undrar om jag har rätt att begära skadestånd för kränkning och psykiskt lidande efter att polisen genomförde en husrannsakan i min bostad. Jag är inte misstänkt för brott, men min partner som besöker mig en del men som ej står skriven på min adress är brottsmisstänkt. Polisen hittade inget under husrannsakan och jag var ensam hemma när det hände. Jag är gravid i sjunde månaden och blev mycket rädd och skärrad. Jag är väldigt upprörd över att polisen tvingande sig in i min bostad, rotade i alla mina personliga tillhörigheter, ställde till kaos och oreda och utsatte mig för missfallsrisk p.g.a. stark stress. Kan jag få skadestånd för detta och hur går jag i så fall tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du anser att polisen gjorde en husrannsakar på felaktiga grunder och huruvida du kan kräva skadestånd.

Generellt går det tyvärr inte att överklaga polisbeslut eftersom detta inte utgör förvaltningsrättsliga ärendebeslut (se § 1 förvaltningslagen), utan faktiskt handlande. I vissa fall kan man begära ersättning för en sakskada eller en personskada i samband med husrannsakan, men det förutsätter att skadan har uppstått genom våld (se § 8 frihetsberövandelagen). För att ansöka om detta kan man vända sig till polisen direkt eller till Justitiekanslern.

Utöver detta är det bästa man kan göra att vända sig till Justitieombudsmannen (JO), som övervakar förvaltningsmyndigheternas utövning. JO bedömer om polisen har brustit i sin tjänsteutövning och kan göra uttalanden, men inte bindande domar eller sanktioner.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare