Skadestånd för skolan på grund av kränkningar

Hej! Efter att jag börjat utbilda mig till lärare har jag fått reda på att en elev kan begära skadestånd om skolan inte hanterat ett mobbningsfall på ett dugligt sätt. Jag är själv ett offer för detta och undrar om jag kan söka skadestånd för detta och hur det skulle gå till. Min mobbning var muntlig och psykisk utan några fysiska inslag och har gett mig allvarliga mentala problem som jag inte berättat för någon. Hur lång tid efter incidenten kan man söka om skadestånd, och måste jag i så fall kunna visa bevis på något sätt för att bevisa att detta har hänt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du endast undrar över hur skadeståndsansvar för skolans del regleras vid kränkningar.

Skadeståndsansvar för skolan vid kränkningar

Det stämmer att det är möjligt att söka skadestånd för hur fall av kränkningar hanteras i skolan, detta framgår av 6 kap. skollagen (SL). Skolans huvudman har det yttersta ansvaret för att de regler som anges i 6 kap. SL följs enligt 6 kap. 5 § SL. Om det är fråga om en kommunal skola är kommunen huvudman men om det är en friskola så är skolans styrelse huvudman. Skulle en lärare få reda på att det pågår kränkningar mot en elev ska denne underrätta rektorn om detta, som i sin tur ska underrätta huvudmannen enligt 6 kap. 10 § SL.

Om skolans och/eller huvudmannens arbete mot kränkningar inte är godtagbart kan huvudmannen bli skadeståndsskyldig till eleven enligt 6 kap. 10 § SL. Skadeståndet ska avse den kränkning som eleven har upplevt och eventuella andra skador som har orsakats av åsidosättandet enligt 6 kap. 12 § SL

Det finns således möjlighet att utkräva skadestånd för kränkningar som begåtts i skolan.

Möjligheter att utkräva skadestånd idag

Eftersom du idag påbörjat universitets/högskolestudier utgår jag från att de händelser du beskrivit skedde för åtminstone ett antal år sedan. För att få skadestånd krävs att man kan påvisa att det råder adekvat kausalitet mellan den skada som uppstått och den handling som företogs av skadegöraren. Med tidens gång kan det bli svårare att utröna sambandet mellan dessa så jag råder dig därför att väcka talan om skadestånd skyndsamt om du vill utkräva det. Jag hoppas detta utgjorde svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare