Skadestånd för mobiltelefon

En s k a vän lånade min 9 årige sons mobiltelefon och hittar på att hon slängt in din i vår brevlåda efter ca 1 månad vilket inte är sant. Sedan ville hon gottgöra sitt misstag genom att jag gav henne 1700 kr hon påstod att hon beställt två telefoner åt oss. Inga mobiler kom och då vill jag ha tillbaka 1700 samt min sons mobil el ersättning . Hon hittar på att jag är skyldig henne pengar för att små handla så hon vill bara ge mig 700 kr och ingen ersättning för sonens mobil. Hon har spelat in när vi samtalat på telefon mot min vilja. Hon spelar upp våra samtal för andra människor i syfte att visa att hon har rätt. Skickar ca 25 sms varje natt mot min vilja. Vad ska jag göra?? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Det du kan göra i den här situationen är att framställa ett krav via kronofogden. Gå in på deras hemsida och klicka på fliken "vill ha betalt". Du kan även stämma personen i tingsrätten i ett s.k småmål och kräva ersättning för den skada som personen vållat dig. Du kan även vända dig till polisen om du menar att hon ofredar dig genom att skicka sms till dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare