Skadestånd för kränkningar och preskription

Jag blev grovt mobbad och kränkt från 2a dagen i 1an tills jag hoppade av 1a ring (1969-79). Först nu har jag orkat göra en anmälan till skolinspektionen. Är det för sent för att få skadestånd? De bad om kompletterande uppgifter, är det ett gott tecken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver alltså att du har blivit kränkt under din skoltid för 40–50 år sedan. Du beskriver inte närmare vad för slags kränkningar det handlade om, vilket är viktigt då detta kan påverka vad för slags brott det handlar. Detta kan naturligtvis påverka eventuella påföljder som kan följa ett sådant brott.

Däremot finns det något som kallas för preskription. Detta innebär att en åklagare har en viss tid på sig att väcka åtal efter att en brottslig handling har företagits, annars kommer inte någon längre kunna dömas till någon påföljd. Detta innebär alltså att brott som förblir oanmälda och därmed inte får en möjlighet att tas upp av en åklagare kan preskriberas och därmed inte längre kunna medföra några konsekvenser för gärningsmännen ifall det skulle bli en fällande dom.

Enligt 35 kap. 1 § brottsbalken så kan brott som allra mest ha en preskriptionstid på 25 år, och detta endast för brott som kan medföra fängelse på livstid. Med detta sagt så kan inte längre de kränkningarna som du har varit med om längre medföra påföljder för gärningsmännen.

Angående möjligheten för skadestånd så krävs det likaså här att din fordran inte är preskriberad. Här gäller det typiskt sett en preskriptionstid på tio år enligt 2 § preskriptionslagen. Detta innebär att du som skadelidande skulle gjort gällande ditt skadeståndskrav mot skadevållaren (dina klasskamrater) tio år efter skadan (kränkningarna) inträffade.

Mot bakgrund av detta så verkar det alltså som att du varken har en möjlighet att utkräva något ansvar gentemot gärningsmännen och inte heller något skadestånd. Jag skulle däremot uppmuntra dig att fortskrida med anmälningen du har lämnat in hos Skolinspektionen för att uppmärksamma myndigheten om vad som föregicks på skolan och din upplevelse.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att du lyckas komma underfund med upplevelserna,

MVH

Victoria AnderssonRådgivare