Skadestånd för att du är offer, men brottsligheten nekar dig för att du är kriminell och sitter i fängelse

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag ska försöka besvara din fråga samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad gäller angående skadestånd i den aktuella situationen?

Din fråga innehåller inte så mycket information, men som jag tolkar frågan har en person rätt till skadestånd på grund av att hen blivit utsatt för ett brott, men personen har inte fått skadestånd eftersom hen sitter i fängelse.

1 § Brottsskadelag (2014:322) (här) anger att staten betalar ersättning till den som drabbats av skada till följd av ett brott. Förutsättningen är att brottet har begåtts i Sverige, se 2 § Brottsskadelag (här). Vilka skador som den som blivit utsatt för brott kan få ersättning för framgår av 4-9 §§ Brottsskadelag (här). Den som blivit utsatt för brott kan få ersättning för personskada samt för kränkning. I vissa särskilda fall kan offret även få ersättning för sakskada samt ren förmögenhetsskada. I särskilda fall kan barn som bevittnat brott (oftast brott i hemmet) få ersättning, se 9 § Brottsskadelag (här). Brottsskadeersättning betalas till den del skadan inte täcks av annan ersättning som den skadelidande har rätt till på grund av skadan, se 10 § Brottsskadelag (här). Annan ersättning kan vara om den som blivit utsatt för brottet kan få ersättning från t.ex. en försäkring hen har. Hur ersättningen för personskada bedöms framgår av 5 kap 1-3 §§ Skadeståndslagen (här).

Om en person har rätt till skadestånd på grund av att hen blivit utsatt för ett brott är det i sig inget hinder för att få skadestånd att personen sitter i fängelse. Däremot kan det vara så att personen som sitter i fängelse själv ska betala skadestånd, vilket är aktuellt om personen själv har t.ex. skadat någon annan genom brott och inte har betalat detta skadestånd. Då kan kronofogden mäta ut skadeståndet för att den som personen ska betala skadestånd till ska få ersättning. Men då det inte framgår så mycket information av frågan vet jag naturligtvis inte om det är så i det här fallet.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare