Skadestånd - dröjsmål

Hej!

Vi har avtalat med ett företag om fiber, som skulle installerats hos oss i Maj 2015. Vi har gång på gång fått beklagelser om att installationen dröjer. Nu har vi istället fått ett mail där dem säger att det beräknas installeras i slutet av sommaren 2016, vilket betyder att fibret är ca 1,5 år sent.

Kan man på något sätt få ersättning för detta dröjsmål, eftersom att vi redan har betalat en "handpenning" på ca 5000:-

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig med din fråga till Lawline!

Jag förutsätter här att du har ingått avtalet som privatperson, alltså som konsument.

Om ni har avtalat om att annat än lagen ska gälla vid dröjsmål gäller lagen framför avtalet om avtalet är till din nackdel, alltså om det försätter dig i en sämre sits än lagen, enligt 3§ Konsumentjänstlag (KtjL).

Enligt 24§ KtjL föreligger dröjsmål om näringsidkaren inte fullgjort tjänsten inom den avtalade tiden. Alltså är företaget i dröjsmål. 1,5 är även ett långt dröjsmål. Du har till följd av det flera alternativ som jag kommer beskriva nedan.

Du har enligt 28§ KtjL rätt att få tjänsten utförd, det finns vissa undantag till detta men i princip. Företaget verkar dock inte ta så seriöst på att utföra tjänsten i tid så vi går vidare till de mer slagkraftiga bestämmelserna.

Enligt 29§ KtjL har du rätt att häva avtalet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Vilket ett 1,5 års långt dröjsmål torde vara. Det som händer när du häver avtalet är att prestationerna ska återgå. Du ska alltså få tillbaka handpenningen.

Du har vidare rätt till skadestånd enligt 31§ KtjL. Skadeståndets storlek ska motsvara den ekonomiska skada du lidit till följd av dröjsmålet. Här blir det lite knivigare då jag kan tänka mig att det är svårt att påvisa någon ekonomisk skada.

Det jag därför skulle rekommendera är att du häver avtalet, får pengarna tillbaka och vänder dig till en seriösare företagare.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare