Skadegörelse på bil

Hej, ett ex och hans kompis skojbråkade brevid min bil och tryckte in ena bakdörren på bilen och de lovade att betala allt det skulle kosta vilket det finns bildbevis på. Nu har det gått flera månader och de vägrar betala och har blockerat mig så jag kan varken ringa eller sms dem. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att ditt ex och hans kompis har gjort sig skyldiga till skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken). Detta för att de skadade din egendom. Skadegörelse kan som mest ge fängelse i två år.

Eftersom skadegörelse är en brottslig handling skulle jag rekommendera att du vänder dig till polisen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du vill ha vidare rådgivning får du gärna vända dig till någon annan av våra tjänster:

l- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare