Skadegörelse och skadestånd

Hej!

Jag har aldrig vart med om liknade och har därför några frågor kring en händelse.

Min dåvarande kille kom förbi mig tidigt en morgon, de blev en diskussion och jag valde att gå därifrån. Han följde efter samtidigt som han valde att köra verbal misshandel. Jag la mig i sängen och han ställde sig brevid och sa att han skulle stå där tills jag va redo att prata med han. varpå jag tar upp min telefon och säger att jag ska notera allt han sagt. Från ingenstans slår han telefonen ut ur mina händer rakt in mot väggen bredvid mitt ansikte. Han tar sedan upp telefonen och knäcker den på mitten. Min telefon är helt förstörd och det finns inget mer än för mig att köpa en ny. Nu till min fråga, kan jag anmäla han för detta? och vad sker efter en anmälan blivit gjord?

Jag har haft min iphone 6 i 8 månader och har vart i kontakt med försäkringsbolaget som kan ge mig ungefär hälften av de beloppet jag kommer få lägga ut för en ny. Kan jag köpa en ny och sedan kräva mellanskillnaden tillbaka från han?

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du har valt att ställa den till oss på Lawline.

Din fråga aktualiserar i stora delar bestämmelserna i Brottsbalken, vilken du hittar här.

Vad gäller den verbala misshandeln så vet jag inte vad som har sagt så det är svårt att avgöra om hans beteende kan ha utgjort något brott. Men om det är så att han har uttryckt ett hot om att begå en brottslig gärning i syfte att du ska känna dig rädd för din egen eller någon annans säkerhet, så kan du anmäla honom för olaga hot (https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1). Om det istället är så att han har uttryckt sig kränkande mot dig, till exempel kallat dig skällsord eller öknamn i syfte att såra din självkänsla, så kan du anmäla honom för förolämpning (se https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1). Om han har gjort båda dessa saker kan du naturligtvis anmäla honom för de båda brotten.

Vad gäller att han har kastat din mobil i väggen så att den har gått sönder och därefter tagit upp den och knäckt den på mitten, så har han då gjort sig skyldig till skadegörelse (se https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1), vilket du kan anmäla honom för. När någon som i detta fall uppsåtligen vållar sakskada (skadat telefonen) så ska han också ersätta skadan enligt skadeståndslagens bestämmelser (se https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1). Du kan alltså begära skadestånd för att han har haft sönder din iphone och kan då få ersättning för den skada som uppkommit. Eftersom telefonen som gått sönder anses ha haft ett värde till ungefär hälften av vad en ny kostar, är detta också det belopp du kan kräva av honom.

Vad gäller din fråga om vad som händer efter anmälan så finns det bra information om vad som händer med en brottsanmälan efter att den tagits emot av polisen på polisens hemsida som jag länkar till här: https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Efter-polisanmalan/Film--Efter-polisanmalan/

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Om det är något mer du undrar eller funderar över så är du välkommen att ställa ytterligare frågor i frågeformuläret.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare