Skadegörelse - möjlig påföljd

Hej! Jag har vandaliserat 2 bilar under alkoholrus (repat lacken på 2 bilar och slagit sönder ruta och backspeglar på en). Blev tagen av polisen, förhörd och satt i arrest. Jag erkände. Polisen sa senare att om jag betalar skadeståndskravet blir det förmodligen ingen rättegång. Jag betalde skadekravet till bilägaren direkt , men har nu fått kallelse till tinget för att svara på åtal för skadegörelse. Bör jag ha en försvarsadvokat eller räcker det att jag går dit själv? Jag kan ingenting om juridik. Jag är aldrig straffad tidigare och har aldrig gjort nåt kriminellt. Fängelse vore förödande då jag är egen företagare och har mycket svårt att vara ifrån mitt arbete. Tacksam för råd. MvH Anette

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Till att börja med tänker jag kommentera polisens agerande. Poliser får inte använda sig av otillbörliga metoder under ett polisförhör för att få den misstänkte att erkänna eller att göra uttalanden i en viss riktning. Sådana otillbörliga metoder kan vara att lämna ”medvetet oriktiga uppgifter”, löften eller förespeglingar av särskilda förmåner. I ditt fall verkar det som att polisen uttalade att du ”förmodligen skulle slippa rättegång” efter förhöret.

Att du nog skulle slippa en rättegång om du betalade ditt skadestånd var ändå klumpigt formulerat av polisen. Skadestånd och straff är i praktiken två olika saker som hänförs till olika delar av rättssystemet och har olika syften. Skadeståndet ska reparera själva skadan medan straffet har en mer repressiv tanke bakom sig (att man ska straffas för vad man har gjort.) Möjligen tänkte sig polisen att en åtalsunderlåtelse skulle kunna bli aktuell då du inte är tidigare straffad och påföljden för brottet sällan blir annat än böter.

Det brott du är anklagad för är skadegörelse. 12 kap 1§ BrB stadgas att. ”Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år.”

Bara för att ett års fängelse finns med i brottets straffskala betyder det inte att fängelse behöver komma på frågan. När straffvärdet för brottet ska bestämmas tas utgångspunkten längst ner i den föreskrivna straffskalan (böter). Bedömningsgrunder som kan medföra en strängare påföljd för skadegörelse är t.ex. att skadegörelsen skett systematiskt, varit organiserad eller planerad samt om skadegörelsen utförts på ett hänsynslöst sätt.

Påföljdsbestämningen (vilket straff någon kommer att få) är alltid svårt att sia om. Det kan dock konstateras att du inte är tidigare straffad och att det utifrån din fråga inte tycks föreligga några omständigheter som skulle försvåra gärningen (BrB 29 kap 2§). Böter känns därför som en rimlig påföljd om du finns skyldig till brottet.

I rättsfallet NJA 2000 s.432 hade två personer krossat ett fönster på en dörr och ett skyltfönster. HD uttalade att straffet för skadegörelse i praxis vanligen bestäms till böter även vid skador för förhållandevis höga belopp, samt att de inte fann anledning att frångå denna praxis.

Vill du själv titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1962:700)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare