Skadegörelse förutsätter uppsåt

Hej!

Jag var ute och kastade boll i trädgården med min hund och råkade tyvärr träffa grannens fönster, kan jag dömas för skadegörelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Skadegörelse regleras i 12:1 BrB. Där anges att "den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse." För att dömas för skadegörelse krävs det dock att skadan har orsakats uppsåtligen.

Utifrån din beskrivning låter det snarare som att det rörde sig om en olyckshändelse, i ett sådant fall behöver du inte oroa dig för att bli åtalad för skadegörelse. Däremot kommer skadeståndslagens regler gälla. I 2:1 anges där att "den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."

Du är således skyldig att ersätta det fönster som du har skadat.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare