skadegörelse av fordon - vilken dokumentation krävs?

Hej, jag är misstänkt för skadegörelse på ett fordon. Min fråga är om ni kan hjälpa mej med vilken dokumentation som ska finnas utav skadorna på fordonet. Vänligen Runo Larsson. uotale@outlook.com

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga, undrar du vilken dokumentation som målsägande eller åklagaren behöver gällande skadorna på ett fordon, vid brottet skadegörelse.

Åklagaren ska styrka brottet skadegörelse, vilket innefattar att någon förstört eller skadat annans egendom (12 kap. 1§ brottsbalken). Då brukar bevisningen från åklagarens sida utgöras av fotografier på den skadade egendomen, vilket tjänar till att styrka just att föremålet blivit skadat. Sedan är det inte heller ovanligt att det begärs in en offert från en mekaniker eller liknande som värderar vad det skulle kosta att åtgärda skadorna, vilket också kan läggas till grund för eventuellt skadeståndsanspråk från målsägande. Utöver det, torde det inte behövas någon annan dokumentation egentligen. Om det inte finns bilder kan vittnesförhör istället åberopas för att styrka skadorna, eller besiktningsutlåtande. Målsägande och vittnen kan också höras för att knyta en gärningsperson till brottet. Det kan ibland också förekomma ägarbevis eller liknande för fordonet, om det föreligger oenigheter över vem fordonet tillhör, och ibland förekommer skadeanmälningar till försäkringsbolag om försäkringsbolet har något anspråk. Men jag vill påtala att det finns inga tydliga regler som styr vilken dokumentation eller vilken bevisning som krävs egentligen, utan det är åklagaren som själv väljer vad denne vill åberopa, och det är domstolen som själv bedömer om det räcker eller inte, i varje enskilt fall.

Som utgångspunkt krävs det alltså inte att du förser polis eller åklagaren med någon dokumentation av skadorna om det är du som är misstänkt, utan det är polisen som ska insamla det underlaget.

Vår Lawlines jursityrå åtar sig tyvärr inte uppdrag inom straffrätten, därför rekommenderar jag dig att kontakta en brottmålsbyrå för vidare hjälp! Du kan till polisen eller domstolen uppge att du önskar offentlig försvarare och ange i sådana fall vem du vill ha, och då kan tingsrätten göra en bedömning om de anser att du behöver en offentlig försvarare eller inte. Som utgångspunkt står staten för kostnaderna för en offentlig försvarare. Men i ringare fall av brott och om det inte finns personliga omständigheter som föranleder ett behov av en offentlig försvarare, får man oftast ingen. Då får man anlita ett privat ombud istället.

Jag hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare