Skadegörelse att döda katt?

Hej. Jag har en fråga om skadegörelse. Jag ska försöka att vara kortfattad. Jag och min före detta gick isär 2015 och hade då när jag flyttade ut en överenskommelse om våra katter att han skulle ha dom tills jag fick tag på lägenhet eftersom jag bodde hos min mor som är allergisk. Månader gick och vi hördes av till och från. En dag när jag frågar hur allt var så får jag inget svar, det går ca två dagar av ringande och frågande tills jag får skrivet tillbaka att han då har dödat mina katter, Och att han sa inget för han visste att jag skulle säga emot. Jag har tänkt anmäla nu och jag undrar om jag skulle kunna få råd och tips och vad för straff etc detta innebär. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att dömas för skadegörelse krävs att man förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill (12 kap. 1 § brottsbalken). Straffet för skadegörelse är böter eller fängelse i högst ett år. Saken som förstörs eller skadas kan vara död eller levande vilket innebär att djur ingår i kategorin lös egendom. Skadegörelse kan således föreligga om någon dödar någon annans djur utan lov, vilket du tycks ha förstått.

Efter polisanmälan beslutar polis och åklagare om en s.k. förundersökning ska inledas. Polisen ska meddela dig om de väljer att inte inleda en förundersökning eller om de lägger ned den samt om de väcker åtal eller inte. Du kan ha rätt till skadestånd, vilket åklagaren ofta kan hjälpa dig med.

Vilket straff som någon tilldöms beror givetvis på vilken egendom som skadats eller förstörts. Katter kan ha olika ekonomiskt värde, men har givetvis ofta ett stort affektionsvärde. Det går inte att med säkerhet säga vad straffet vid en fällande dom i din före dettas fall skulle bli, men gissningsvis skulle det handla om böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare