Skadad under tivolibesök, kan jag få skadestånd?

Hej, Jag var på en tivoli med familjen och skulle åka en åktur då jag halkade mellan metallplattorna och klämde benet i 10 minuter. Fick nervskada och behövde åka med ambulans till sjukhuset. Tydligen hade detta skett till ett barn 2 timmar innan min olycka och de hade inte stängt av åkturen. Kan jag stämma tivolin för skadan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att förstå på vilket sätt du skadat dig, om det är så att metallplattorna varit en del av en åkattraktion eller liknande, men nedan kommer jag att redogöra för förutsättningarna. Detta kommer jag att göra utifrån skadeståndslagen (SkL).

Förutsättningar för skadestånd

För att man ska ha rätt till skadestånd krävs det först och främst att antingen en sakskada eller en personskada har uppkommit (2 kap. 1 § SkL). I detta fall har en personskada uppkommit. Utöver detta krävs det att skadan uppkommit uppsåtligen (dvs. med mening) eller på grund av vårdslöshet. I detta fall är det vårdslöshet som kan bli aktuellt.

För att avgöra om någon varit vårdslös brukar man göra en bedömning utifrån risken för skada, den sannolika skadans storlek, möjligheten att undvika att skadan uppkommer samt möjligheten att inse risken för skada. I det här fallet har de funnits en risk för personskador. För att undvika skadan hade tivolit, som du skriver, kunnat stänga av åkattraktionen för att fixa problemet. I detta fall hade det tidigare skett en skada, varför man kan argumentera för att de borde ha insett risken för att det skulle kunna hända igen.

Utöver detta undersöker man om det föreligger en s.k. adekvat kausalitet mellan den orsakande gärningen (dvs. valet att låta åkattraktionen fortsätta) och skadan. Detta innebär att följden ska ligga i farans riktning och det måste alltså finnas ett orsakssamband mellan gärningen och skadan. Att du halkade och klämde benet måste vara en ”rimlig” följd av att tivolipersonalen inte åtgärdat felet.

Skadeståndets omfattning

Det eventuella skadeståndet ska omfatta ersättning för bl.a. sjukvårdskostnader, eventuell inkomstförlust och för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk), enligt 5 kap. 1 § SkL. I det här fallet har du behövt uppsöka sjukhus på grund av en nervskada vilket du bör kunna få ersättning för (det är bra om du i din ansökan har med intyg som visar skador och eventuell sjukskrivning).

Sammanfattning och rekommendation

Det du kan göra är att rikta en skadeståndstalan mot tivolit. I första hand kan du vända dig direkt till tivolit. Om de förnekar skadeståndsansvar kan du ansöka om stämning hos tingsrätten (42 kap. 1 § Rättegångsbalken). Vad stämningen ska innehålla framgår av 42 kap. 2 § Rättegångsbalken och det är bland annat ett bestämt yrkande och en redogörelse för omständigheterna som ligger till grund för yrkandet.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen. Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare