Skada på husdjur orsakad av annans hund

Hej! Min katt blev attackerad av en Rottweiler på vår bakgård. Där råder inte hundförbud men hundar ska vara kopplade enligt värden. Efter besök på djursjukhus kom katten hem. Mannen som framfört hunden samt hundens ägare vägrar ta på sej ansvaret. Polisanmälan görs men läggs ner och under tiden blir katten sämre och efter många undersökningar på djursjukhus "tror" veterinären att en skada uppstått på diafragma som lett till vätskefyllning i brösthålan men kan inte ställa definitiv diagnos utan att operera. Ingrepp görs för att tömma ut vätskan men efter två försök får vi avliva katten. Vad kan jag göra för att få den som orsakat detta att ta sitt ansvar? Har betalat mycket pengar för veterinärvård men vill främst att personen i fråga ska ta på sig ansvaret.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Ägaren till hunden som orsakade skadan är ansvarig för alla skador hunden orsakar och detta inkluderar skador på andras husdjur. Detta kallas strikt ansvar som du kan läsa mer om Här.

Utifrån din fråga så tolkar jag det som att den som framförde hunden samt hundens ägare inte vill erkänna att det var dennes hund som skadade ditt husdjur. Om så är fallet så kommer frågan om ansvar för skadorna att avgöras i den domstol du för skadeståndsanspråket i och med domslutet. Det måste självklart avgöras huruvida det var grannens hund som orsakade skadan för att frågan om skadestånd sedan ska kunna avgöras. I och med att det var på er bakgård skadan skedde så minskar det antalet "misstänkta hundar" som kan antas ha vållat skadan. Om du såg händelsen så gynnar även det bevisläget. Om du vill ha ytterligare hjälp med att föra skadeståndsanspråket i domstol så kan du vända dig till lawlines juristbyrå. Mer info om den finns här på våran hemsida

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare